Krakau - Dinsdag 26 september 2017

26 september 2017 - Krakau, Polen

Om kwart over 5 ging onze wekker. We waren echt nog niet klaar om uit bed te gaan, maar we moesten er echt uit. Met slaperige oogjes gingen we ons klaar maken en daarna ontbijten. Na het ontbijt pakten we onze spullen en gingen we verzamelen bij de deur beneden. We liepen weer naar het hostel van vorig jaar, omdat daar de bus weer stond. Maar rond half 7 was de bus er maar niet. En een kwartier later nog steeds niet. Even later kwam de gids naar ons toe dat we naar een andere plek moesten waar de bus zou komen. Uiteindelijk kwam de bus aanrijden. In de bus heb ik nog een half uurtje geslapen, wat wel echt heeft geholpen.

We kwamen iets later dan verwacht aan in Auschwitz. Dit was ook mijn tweede keer in Auschwitz. maar het maakte niks uit, want je leert er toch weer andere dingen dan de vorige keer. Na de securitycontrole kregen we een headset en begon de tour door Auschwitz. Ik vond het nog steeds heftig om de kamer met al het haar te zien, omdat het eigenlijk bizar is dat het maar een klein beetje was. Omdat grotendeels van het haar is gebruikt voor kleden of sokken. Ik had wel gehoopt dat de Kinderkamer nu klaar was maar ze waren daar nog steeds mee bezig te verbouwen. Na de rondleiding van Auschwitz I kregen we een korte pauze. Ik ben toen met Loy en Shanika een Zapikanka gaan halen, alleen was die niet zo lekker als die van de dag ervoor. Het was wel logisch want deze was binnen 10 seconden klaar. Na de pauze gingen we met de bus naar Auschwitz-Birkenau, Dat was echt het vernietigingskamp. We mochten toen naar boven in die toren waaronder de trein kwam. Je had dan een uitzicht over het hele kamp. De vorige keer dat ik er was was ik natuurlijk niet in die toren geweest. In de toren kregen we nog een uitleg van onze gids en daarna ging mevrouw Bruggeling verder met vertellen. Dat vond iedereen veel leuker, omdat het in het Nederlands was en mevrouw Bruggeling het beter overbrengt omdat je haar kent dan een gids die Engels praat. We zijn toen naar de mannenbarak gegaan. Waar ik zelf niet naar toe kon het jaar daarvoor. Ik was wel naar de vrouwenbarak toen gegaan, waar we dit jaar niet in konden. Na de mannenbarak liepen we verder het kamp in langs het spoor. Dat stuk was wel heftig, omdat we eigenlijk dezelfde weg liepen als de Joodse mensen in die tijd die naar de gaskamers werden gestuurd,

Na Auschwitz hadden we nog een hele middag aan vrije tijd. Ik ben toen wezen lunchen met Shanika en Loy. Ik wist nog een leuk tentje naast de Mariakerk, waar ik ook met mijn ouders was geweest toen. We hadden toen heel lekker gegeten. Alleen zat er wel een wesp steeds bij Shanika haar eten. We hebben toen een kwartier geprobeerd om de wesp weg te jagen. Gelukkig ging die toen eindelijk weg en kon Shanika ook van haar eten genieten. Na de lunch hadden we afgesproken om met Kevin en Daan naar het winkelcentrum te gaan waar we zondag ook geweest waren. We wisten de weg niet maar gelukkig hadden we Google Maps, helaas werkten dat ook niet helemaal soepel. Uiteindelijk na een half uurtje waren we aangekomen in het winkelcentrum. Ik had toen nog een foto gemaakt voor mijn ouders van het hotel waar we vorige jaar zaten, namelijk Hotel Europejski. Het hotel stond namelijk tegenover het winkelcentrum. In het winkelcentrum hebben we geshopt. Ik heb toen 2 shirtjes gekocht en de rest ook nog wat. We hadden toen nog 1,5 uur over en zijn maar wezen lopen naar de Joodse wijk. Weer met Google Maps, wat weer super goed werkten. Maar deze keer echt wel, want nu wees Daan de weg en dat ging wel goed. Toen we aankwamen in de Joodse wijk hadden we nog 1 uur de tijd. Kevin wilde heel graag en Zapikanka, maar we konden dat pleintje niet meer vinden dus gingen we maar op een terrasje wat drinken. Na het terrasje was het tijd om naar het restaurant te gaan. Toen we stonden te wachten op de rest kwam er een Finse man naar ons toen, om te vragen of we Nederlands waren omdat Kevin zo lang is.

Het eten in het Joodse restaurant vond ik erg lekker. Ik had ook weer voor het eerst uiensoep op. Tijdens het eten was het ook heel erg gezellig. We zaten met Bram, Daan, Kevin, Loy en Shanika aan een tafel. Als hoofdgerecht kregen we een soort van kipschnitzel en patat. En als nagerecht kregen we een hele lekkere appeltaart!

Na het eten hebben we nog met een paar in de gemeenschappelijke ruimte gezeten en gekletst en rond een uur of 12 gingen we weer slapen. Gelukkig konden we de volgende dag een beetje uitslapen want we hoefden pas om half 9 op te staan.